Rozrząd – objawy awarii
- Dodano: 03-04-2017 /
- autor: Redakcja /
- komentarzy: 0

Jeżeli nie jesteśmy doświadczonym kierowcą albo mechanikiem specjalistą w swoim fachu, nadal możemy w porę dostrzec awarię paska zębatego bądź łańcucha w układzie rozrządu. Nie jest to wbrew pozorom trudne. Jakie są pierwsze objawy tego niepokojącego zjawiska?
Pierwsze objawy
W przypadku zbrojonego paska zębatego zobaczyć będziemy mogli na jego powierzchni małe pęknięcia. Możemy się przy tym posiłkować lupą, jeżeli taką posiadamy. Jeżeli jej nie mamy, to innym charakterystycznym objawem będą dziwne dźwięki, najczęściej piski. Jeżeli słyszymy, że dochodzą one z rolek napinających, świadczyć to może o tym, że łożyska wytarły się. Na szczęście można łatwo takie dźwięki usłyszeć i w porę wymienić zestaw rozrządu. Standardowo zalecane jest wymienianie nie tylko pojedynczego elementu z zestawu rozrządu. Układ rozrządu musi działać w niezwykle zbilansowany i wydajny sposób. Stare rolki przyczynią się bowiem do szybszego pęknięcia nowego paska. Tak samo postępujemy z napinaczem. Mało osób wie, że w takim przypadku od razu zleca się też wymianę pompy wodnej.
Kolejną sytuacją gdzie powinno dojść do wymiany zestawu rozrządu jest kupno samochodu o nieokreślonej przeszłości. Przy samej instalacji należy tak naciągać pasek zębaty, aby nie był zbyt ściągnięty bądź zbyt poluzowany. Jeżeli zostanie on założony bardzo sztywno, spowoduje to jego głośną pracę. Jeżeli zbyt luźno, możemy być pewni, że ząbki paska będą zużywały się w bardzo szybkim tempie.
Rozrząd – łańcuch, a pasek zębaty
Łańcuch zachowuje się rzecz jasna w trochę inny sposób. Rozrząd, w którym zastosowano łańcuch, także ulega niekorzystnym dla niego prawom oddziaływania sił mechanicznych. Po prostu po jakimś czasie następuje zmęczenie materiału przez tarcie i siły odśrodkowe, ogniwa zostają poluzowane i w efekcie słychać jest wyraźne rwanie łańcucha o resztę układu. Oczywiście nie powinniśmy tego bagatelizować. To sygnał do natychmiastowej wymiany łańcucha. Podobnie jak w przypadku paska zębatego, tak w przypadku łańcucha wymieniamy nie tylko go, ale i napinacz olejowy oraz koło zębate.
Czy w ogóle istnieją realne dane, według których moglibyśmy się zasugerować, co jaki okres powinniśmy odwiedzać nasz serwis, by sprawdzić zestaw rozrządu? Owszem istnieją, lecz diametralnie się od siebie różnią w zależności od modelu samochodu, rodzaju rozrządu, pracy wykonywanej przez silnik i tak dalej. Średnia trwałość pasków rozrządu wynosi obecnie około stu tysięcy kilometrów. Niektórzy twierdzą, że z zastosowaniem najnowszych materiałów dystans ten może wydłużyć się nawet dwukrotnie.
Tagi: rozrząd, układ rozrządu